Ahad, 18 Mac 2012

Kisah Empat Lilin..

Kali ni saya mau share satu kisah tauladan..hehe.....Harap kita semua sama-sama hayati la ow....hehe..

Ada 4 lilin menyala....ckit demi ckit habis meleleh..Suasana begitu sunyi,sehinggalah trdengar perbualan dorg..

Lilin 1st berkata : aku adalah damai,namun manusia xmampu utk mnjagaku..lebih baik aku mematikan diri..
Lilin trsebut pn padam..

Lilin 2 brkata : aku adalah persahabatan...mnusia xmau mgenal diriku ini..maka xda guna jgak aku mnyala...
Dengan itu,lilin kedua pn turut trpadam...

Lilin ketiga dgn sedih pn brkata : aku adalah cnta..manusia tdak memandang dan mengganggapku berguna..mereka lebih suka saling membenci antara satu sama lain...
Begitu selesai bicara...lilin tersebut pn terus trpadam..

Tanpa terduga......

Seorang anak masuk dan mendapati bilik itu gelap gelita...lalu menangis tersedu-sedan sambil berkata..
"Kenapa gelap ni...tolonglah mnyala smula....saya takut akan gelap".

Lilin keempat rasa trharu..lalu berkata : "Jgnlah takut...selama aku msh mnyala,kita tetap mampu menyalakan ketiga-tiga lilin tersebut...kerna...AKULAH HARAPAN..

Dengan mata yang bersinar...anak itu pun mengambil lilin tersebut dan mnyalakan lilin-lilin yang lain..

Ingatlah....apa yg xpernah mati hanyalah HARAPAN didalam hati kita...disaat kita putus asa atau takut.kerna cinta.persahabatan dan damai...ingatlah sentiasa ada harapan untuk kita menyalakan kembali kesemuanya itu....

0 comments:

COPYRIGHT BELONG TO mvianney!